I stuerne hos Bang
Historie: I en artikelserie fortæller historiker Jakob Ørnbjerg om købmanden Jens
Bang, som få kender for andet end hans stenhus på Østerågade i Aalborg.
Jens Bang er af mange lokalhistoriker blevet beskrevet
som en ekstrem dygtig købmand, der dog samtidigt var Aalborgs meste forhadte mand, der udelukkende førte mange og lange retssager for at se andre menneskers ulykke og ruin. De sidste 2 søndage har vi afmonteret myten om Jens Bangs sindelag,
ligesom der heller ikke er basis for at antage, at Jens Bang satte karikaturer og vrængemasker op på sit stenhus. Men var han så Aalborgs mest ensomme og forhadte mand?
Det
siger sig selv, at Jens Bang som daglig leder af en international købmandsforretning dagligt må have været i kontakt med en masse mennesker, og al snak om hans ubehalgelige væsen til trods vidner de utallige og gentagne kontakter,
aftaler og handelsforbindelser i ind- og udland om, at han nok ikke har været så ondskabsfuld, som mange ellers antager.
Forretninger betød retssager
Der er heller intet bevis for, at Jens Bang decideret skulle have moret sig med at føre de pågældende retssager. For Jens Bang drejede retssagerne sig helt klart om økonomisk
gevisnt, forhaling af kreditorernes krav om betaling og fastholdelse af rettigheder. Alt sammen var det en disciplin, som Jens Bang mestrede til fulde. Desuden bør man huske på, at i 1600-tallets Danmark foregik meget handel på kredit og
med gældsbeviser, værdipapirer, varer og arbejdskraft som de fortrukne betalingsmidler. Mange forretninger var ensbetydende med mange retssager, eftersom de færreste kunne eller ville betale deres gæld med klingende mønt.
I forbindelse med retssagerne har det været nævnt, at Jens Bang, når det for alvor kneb, søgte hjælp hos sine eneste og bedste ven Christian IV. Dog nævnes Jens
Bang ikke en eneste gang i de over 3000 personlige breve, som kongen skrev 1589-1648, så noget varmt og personligt venskab har der næppe været tale om. Kongen hjalp da et par gange Jens Bang ud af nogle uheldige retssager, men det er værd
at bemærke, at Christian IV hver gang tog sig godt betalt.
Til gengæld havde Jens Bang andre venner. Som købmand i Aalborg var et medlemssakb af Købmandsgildet
Guds Legems Lav/Papegøjegildet obligatorisk for Jens Bang. Lavshuset ved Østerå, hvor købmændene festede og dansede, afholdt papegøjeskydning, spillede terninger, drak og svirede. Af de bevarede lavsprotokoller fremgår
det, at Jens Bang deltog i møderne og de årlige fester og generelt bidrog til at festerne forløb på bedste vis.
For børnenes skyld
Heller ikke i sine unge år er der noget , der tyder på, at Jens Bang skulle have været helt umulig at være sammen med. I hvert fald blev han senest i 1592 gift med Maren Jørgensdatter,
der var steddatter af Peder Finde, der havde været både byskriver, rådmand og borgmester i Aalborg. Hermed blev Jens Bang giftet ind i en af Aalborgs fineste familer, hvor man tilsyneladende ikke havde nogen skrupler med at optage den unge
tilflytter fra Horsens i sine rækker.
Ægteskabet mellem Jens Bang og Maren Jørgensdatter var efter alt at dømme barnløst og vi ved intet om, hvordan ægtefællerne
har haft det med hinanden i det daglige. I betragtning af, at Jens Bang konstant har været på farten i forretningsøjemed, har det været hustruen, der styrede både husholdningen og købmandsforretningen i stenhuset ved østerå.
Som sådan var Maren Jørgensdatter en væsentlig del af forklaringen på Jens Bangs succes som købmand. Der er heller ingen tvivl om, at Jens Bang ønskede, at hans hustru skulle have det bedste, der kunne købes for
penge. Hendes rigt udstyrede og farvestrålende garderobe blev ved hendes død vurderet til 125 dalere og Jens Bang lod hende begrave, som var hun af adelig herkomst.
Måske
netop fordi Jens Bang og Maren Jørgensdatter ikek selv fik børn gav de gerne andre folks børn en god start på livet. Slår man efter i den ælste kirkebog for Skt. Budolfi Kirke i Aalborg fra årene 1626-1644 viser
det sig, at Jens Bang og Maren Jørgensdatter sammenlagt stod fadder 46 gange. Det at stå fadder ved en barnedåb havde i 1600-tallet flere dimensioner. For det første gjaldt det selfølgelig om at fadderne skulle være vidne
til og forpligte sig på at et nyt menneske blev optaget og siden oplært i den rette kristentro. I forlængelse heraf var valget af faddere en social indikator for, hvem man omgikkes i det daglige, og hvem man så op til i købstaden.
For jo rigere og jo fornemmere faddere, jo mere prestige og jo mere værdifulde dåbsgaver blev der også de nybagte forældre til del.
Mens byens borgmester og råmænd
tilsyneladende bevidst undlod at invitere Jens Bang og Maren Jørgensdatter til barnedåb inviterede byens unge købmænd og borgere, der stod udenfor magistraten, gerne Jens Bang og Maren Jørgensdatter, når der skulle døbes
børn i Budolfi kirke. der findes også dokumentation for en del invitationer fra byens håndværere. Jens Bang havde tilsyneladende intet imod at stille op som fadder. At dåbsfestlighederne dertil har værret en succes for
alle parter vidner de mange og ofte gentagne invitationer om. Man kan selvfølgelig undre sig lidt over, at borgmestrene og rådmændene aldrig inviterede Jens Bang til barnedåb, men her kan de forskellige uoverensstemmelser om blandt
andet havneanlægget og byskatten, som vi hørte om sidste søndag , have spillet en vis rolle.
I Bangs værelse
Hvordan havde Jens Bang så indrettet sig i sit stenhus og hvad kan det fortælle os om hans personlighed? Det kan vurderingen af stenhuset indbo og inventar efter Maren Jørgensdatters død i sommeren
1639 give et bud på. I Stenhusets stueetage var der lagerrum, hvor grovvarer som norske jernovne, bordplader af sten fra Skåne og jernstænger var opmagasineret. På hjørnet af Østerå og Algade, hvor Svaneapoteket
i dag holder til, havde Jens Bang sin krambod, hvorfra han solgte farvestrålende tøj og klæde. Fra stueetagen var desuden forbindelse til køkken og bryggers. Stenhusets øverste etager blev brugt som pulterrum og kornlofter,
mens Jens Bang o Maren Jørgensdatter selv boede på stenhusets første sal. Denne fik man adgang til via en trappe fra Østerå og efter at værre trådt igennem døren stod man i Jens Bang forstue. Her var borde
og stole, så gæsterne kunne afvente husherrens ankomst og herfra sikrede to døre forbindelse til etagens øvrige rum.
Åbnede man døren til venstre
kom man "udi den søndre stue til gaden". Her stod Jens Bangs store udskårne himmelseng med gult ophæng sammen med en række solide egetræsmøbler i form af et stort skab, borde , en kiste fyldt til renden med håndklæder
og pudevår, nogle små skrin og en stol overtrukket med brunt læder. Hvis det skulle knibe for Jens Bang at holde varmen mellem himmelsengens 7 tiner og 4 puder, kunne der tændes op i den pragtfulde sandstenskamin, hvis overligger fortsat
er bevaret. Desuden nævnes grønne bænkehynder, der fortæller os, at der har været vægfast inventar som bænke, alkover og den slags, men eftersom bænkehynderne ikke regnes for vægfaste, kan vi altså
se, at de har været der.
Valgte man derimod at åbne forstuens højre dør, trådte man "Udi dagligstuen til gaden". Her sørgede en jernkakkelovn for
varmeforsynening og ligesom i den søndre stue var her borde, stole og vægfaste bænke. Fra den beskrivelse,der blev foretaget af Jens Bang Stenhus efter at svenske besættelsestropper havde forladt det i sommeren 1644, ved vi, at dagligstuens
vægge, var udsmykket med "Egepernel", alså egetræspanelerd, er sikkert har været malet i stærke farver og udskåret i fantastiske mønstre og figurer.