Fyn er fin

Vi har et par gange været på camping på Thurø og vi har været på camping i Bøjden, og i 2008 var vi på camping på Tåsinge. Vi har haft afstikkere til Ærø, Langeland og kørt i sær det sydfynske tyndt på kryds og tværs. I 2008 var første gang, at vi bevægede os ind til Odense. Her kommer en samling billeder af turen i 2008, men mon ikke der senere kommer nogle gode billeder fra vores tidligere ferier i Det sydfynske, som er så idyllerisk.

Mens pigerne sov formiddagen lang, gik Peer og jeg til Bregninge kirke. Her har man virkelig en formidabel udsigt, og ene og alene af den grund gik jeg endnu engang op i kirketårnet. Jeg var der i 1993, men ellers har jeg haft diverse undskyldninger for ikke at blive svimmel og dårlig de andre gange vi har været forbi. For foden af Bregninge kirke ligger Tåsinge Museum, som vi også gerne vil besøge og det var et rigtigt fint museum.

Tåsinge Museum har mange fine ting, og i sær om områdets mest berømte par - Elvira Madigan og Sixten Sparre. Vi kender vel alle myten om cirkusprinsessen og adelsmanden, som ikke kunne få hinanden, og hvordan det forelskede par tog på skovtur og Sixten skød Elvira og bagefter sig selv. Begge ligger de begravet på Landet kirkegård. Læs mere her  http://da.wikipedia.org/wiki/Elvira_Madigan

Rudkøbing

Vi holder af Rudkøbing, med de brolagte gader og de gamle smukke huse. Men det var alligevel som om, at Rudkøbing i 2008 var på vej ud i krisen. Mangt og meget havde lukket siden vi havde været der sidst, men det ændrer ikke på, at det er en fornøjelse at gå en tur i den gamle bydel og ned til havnen, byen blev vist også brugt til optagelserne af "Livsens Ondskab". Vi kørte, som vi altid har gjort, til Tranebjerg Gods, men som alle de andre gange, nåede vi ikke længere mod nord på Langeland.

Egeskov

Så var vi der igen - Egeskov. Jeg har haft en arbejdskollega, hvis mand blev gartner på Egeskov, og de boede inde i selve parken. Derfor havde vi gratis entré de 2 gange vi har besøgt dem.

Nu mange år efter var vi bare almindelige turister - og Egeskov er et dejligt sted. Her er så meget at se på, at en dag nemt smutter.

Drengen og pigen i nederste hjørne, havde jeg som glansbilleder - og skiltet hænger på netop det hus, som min tidligere arbejdskollega boede i sammen med hendes familie.

Egeskov har så meget at byde på. Gamle biler, motorcykler, blomster, labyrinter, dukkehuse, og netop det store flotte dukkehus, som nu er på Egeskov, så jeg sidst som lille pige i Legoland. Selve slottet har vi været inde på 2 gange, men da dukkehuset befinder sig derinde, var der ingen vej udenom.. vi måtte betale entré for set det, det skulle jeg. Desværre var jeg ikke den eneste der blev draget af dukkehuset, så vi stod som sild i en tønde.

Valdemar Slot

Selvfølgelig gik turen også til Valdemar slot, selv om vi har været der et hav af gange før, det er selvfølgelig overdrevet, men vi har så tit, når vi har været på camping, lige smuttet indenom Valdemar Slot. En enkelt gang, er vi kommet af søvejen med Helge, ellers har vi taget bilen.

Efter at have nydt slottet udvendigt - ville vi også se det indvendigt. En gang før har vi set det indenfor, men de andre gange, har der været lukket for offentligheden, men nu var der igen åbent, så det var da bare med, at få det med.

Da vi var der første gang i 1993  var der heste og hestevogne, nu stod stalden tom, men hvor var den smuk

Så tog vi os et slag minigolf - en meget flot bane de har

H. C. Andersen og Odense

Det er vel de færreste mennesker, som har sagt Fyn og været på Fyn, som ikke har besøgt Odense og H. C. Andersens Hus, men det var altså så første gang vi skulle se den store digters hus.

Vi købte en combibillet, der gav adgang til H.C. Andersens fødehjem, hans barndomshjem og Den Fynske Landsby.

H.C. Andersen rejste rundt i verden "At rejse er at leve" - men havde han i dag været i det hus, hvor han blev født, så havde han, mødt alverdens befolkninger. Sjældent har jeg set en turistattraktion som dette museum. Det var også flot, og der var virkelig meget at se på.

Vi gik til hans barndomshjem, som var så lille bitte, og vi så hvordan hele familien havde haft soveværelse, stue og skomagerværksted i det lill rum. Hans mor dyrkede vist persille i tagrenden, for meget jord var der bestemt heller ikke til det lille hus. Vi kunne sagtens have brugt flere timer i Odense, men vejret var ikke det bedste, og vi havde jo også billet til Den Fynske Landsby

Den Fynske Landsby

Egentlig kom vi der kun fordi vi havde købt combibilletten, men hold op, det skuffede ikke. Godt nok var mange af de arbejdende værksteder netop lukket, for vi var rimelig sent på den - og da så vejret gik fra regn til solskin, så var det absolut en oplevelse, som vi alle var glade for.

Læs mere her http://museum.odense.dk/museer/den-fynske-landsby.aspx

Vi havde næsten det hele for os selv, og det var i sandhed en fornøjelse, at besøge de mange smukke huse og gårde. Jeg er slet ikke sikker på, at vi nåede at se det hele, men det vi så, var en oplevelse. Igen, ligesom i H.C. Andersens barndomshjem, kan man blive overrasket over hvor småt mange folk boede

Det var i første omgang billeder fra Fyn - men mon ikke der kommer flere, når jeg får kigget albummene igennem og scannet de bedste ind. En bidende kold mandag i marts 2013 ( 11.03)
Ann Nygaard

| Svar

Hej, billedet er af Gudrun Marie Nielsen ligner meget min mor Christiane Bruun f. Løkkens Vejkro 10. april 1917 og billedet kunne være fra ca. 1940-1944

det er min farmor og farfar på brudebilledet du har, jeg har avis udklippet fra deres guldbryllup i alborg stifttidende som beskriver deres liv

hej Ann jeg har lånt dit slægt træet og de papirer du har givet min faster og hendes to fætre. Min farfar er Erland Peter Olesen hilsen Laila Sigaard Olesen

Jeg har en akvarel hængende fra 1946, malet af min Onkel Valdemar Nielsen, som havde hytte ved pebermosen. Forestiller en Mølle i Hammer Bakker - kender I den?